"Man blir inte tjock av alkohol"
Sockerhalten i alkohol har länge anklagats för att vara orsaken till att människor går upp i vikt, men en ny forskning från universitetet i Navarra visar nu något helt annat.
Vin kan speciellt skydda mot viktuppgång snarare än främja den.
Stopp till diabetes med vin
Forskare säger att de tidigare antagandena om ett samband mellan alkohol och fetma har blivit felaktiga. Deras analys av tidigare forskning visar att alkoholberoende tenderar att öka i vikt, men de som håller en måttlig konsumtion får snarast en motsatt effekt.
"Ett måttligt drickande av framför allt vin har tendens att skydda mot viktökning, medan konsumtionen av spritöverdoser associeras med vikthöjning”, säger bland annat den rapport som publicerades i tidskriften Nutrition. De som föredrar vin, kan dessutom minimera risken att utveckla diabetes.
I rapporten skriver forskarna att "alkoholkonsumtion kan leda till viktökning" eftersom 1 gram alkohol har en energitillförsel av 7,1 kalorier. Men en grundlig analys av 31 publicerade studier mellan 1984 och 2010 visade att detta påstående är "motsägelsefullt" eftersom ingen har hittat några avgörande bevis för ett samband mellan alkohol och viktökning.
De studier som funnit korrelationer var gjorda på människor med en massiv alkoholkonsumtion, så det spanska forskarna föreslår: "Det är möjligt att tunga missbrukare kan uppleva en sådan effekt oftare än människor som bara dricker då och då." De hävdar dessutom att det finns ett behov av mer forskning om effekten av olika typer av alkoholhaltiga drycker.

Forskare från det spanska universitetet håller med: "Även om det är vanligt att individer, särskilt kvinnor, uppger att de helt avstår från alkohol eftersom de inte vill gå upp i vikt, är uppgifterna mycket begränsade i detta ämne ”. Ett alkohol intag i små mängder är det optimala dryckesmönstret för att undvika fetma. "
Tidigare forskningar har föreslagit att personer med en måttlig alkoholkonsumtion har 30 procent lägre risk att utveckla diabetes och därmed även feta människor inte behöver avstå helt från alkohol.












